Трудові відносини, стан виплати заробітної плати. Соціальне партнерство

Генеральна угода про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політки і трудових відносин в Україні на 2019-2021 роки

До уваги мешканців Київської області!

На Київщині розпочато роботу з розробки проекту Стратегії розвитку Київської області на 2021-2027 роки на засадах  смарт-спеціалізації.

З  метою врахування  інтересів  усіх зацікавлених сторін при розробці стратегічних документів області серед жителів області до кінця травня 2019 року проводиться опитування, результати якого будуть враховані при визначенні стратегічного бачення розвитку регіону.

Для цього на веб-сайті департаменту економічного розвитку і торгівлі  облдержадміністрації розміщено  Анкету щодо визначення пріоритетів стратегічного розвитку Київської області на 2021-2027 роки за посиланням: https://www.kyivregioneconomy.com/strategiya-kiyivskoyi-oblast-2027.

Просимо долучитися до опитування та висловити свою думку  щодо перспектив розвитку Київської області,  в чому полягає її унікальність, які напрями економічної діяльності будуть конкурентоспроможними на ринках країни та світу в наступному десятиріччі,  яким має бути наше спільне майбутнє. Результати опитування будуть опубліковані на веб-сайті департаменту економічного розвитку і торгівлі  Київської облдержадміністрації у червні 2019 року.

Легальне працевлаштування чи зарплата «в конверті»?

При вирішенні питання, на яких умовах працюватимуть працівники, роботодавцеві необхідно зважити всі «за» і «проти» та прийняти правильне рішення.

Переваги використання легальної праці для роботодавців:

– вкладання коштів у трудовий ресурс, проведення періодично навчання, підвищення кваліфікації своїх працівників обов’язково відобразиться на якості виробничого процесу;

– це можливість встановити матеріальну відповідальність працівника при прийнятті останнього на роботу, яка передбачає обслуговування грошових, товарно-матеріальних цінностей;

– підпорядкування працівників правилам трудового розпорядку, чітка регламентація прав і обов’язків працівника – це трудова дисципліна, зменшення ризиків безкарності працівника, який заподіяв шкоду підприємству при виконанні трудових обов’язків;

– можливість у судовому порядку відстоювати свої порушені права та законні інтереси із покладенням на винних осіб обов’язку відшкодування втрат та матеріальних збитків;

– можливість скористатися механізмом відшкодування державою витрат роботодавця по сплаті єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за кожного офіційно працевлаштованого працівника;

– легальні працівники, сприятливий мікроклімат в колективі, налагоджена робота всіх учасників трудового процесу – це позитивний імідж і закріплення за таким роботодавцем репутації надійного партнера.

Переваги офіційного працевлаштування для працівників:

– легальна робота – стабільна заробітна плата, впевненість у завтрашньому дні;

– сплачені із заробітної плати страхові внески – це гідна пенсія в майбутньому, страхові виплати в зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, у зв’язку з настанням нещасного випадку на виробництві, у зв’язку з настанням безробіття;

– це можливість реалізувати свої здібності до продуктивної та творчої праці, проявити себе, закріпити за собою позитивну репутацію, мотивація до удосконалення навиків виконуваної роботи та перспектива в подальшому кар’єрного зросту;

– оформлення саме трудового, а не цивільно-правового договору, дає можливість працівникам, які пропрацювали тривалий час на посадах, віднесених законодавством до шкідливих, звертатися до органів Пенсійного фонду за оформленням пільгової пенсії до досягнення загально визначеного пенсійного віку, оскільки виключно за наявності трудових відносин у роботодавця виникає обов’язок проводити періодично атестацію робочих місць із залученням для цього спеціалістів державної інспекції праці;

– гарантії з боку роботодавця по дотриманню норм трудового законодавства: встановлення тривалості робочого часу згідно з існуючими нормами, заборона роботи у вихідні дні, надання оплачуваної відпустки, створення належних умов праці на робочому місці, вирішення питань охорони праці і т.д.;

– можливість захисту законом прав та інтересів працівників та розгляду трудових спорів, що виникають між працівником та роботодавцем, у судовому порядку.

Тільки офіційно оформлена робота є гарантією соціального захисту найманих працівників, а для роботодавців – запорукою процвітання бізнесу. Витрачені кошти по утриманню легальних працівників – це отримані в подальшому доходи від прибуткової діяльності підприємства. Встановлення тривалих трудових відносин, постійні працівники, відсутність плинності кадрів – слугує якісною рекламою самого роботодавця. І лише при належному ставленні до своїх прав та обов’язків обидві сторони трудових відносин можуть розраховувати на позитивний результат та досягнення поставлених цілей.

ДЕРЖПРАЦІ ШТРАФУВАТИМЕ ЗА НЕДОТРИМАННЯ УМОВ КОЛДОГОВОРУ

Державна служба України з питань праці та її територіальні органи уповноважені здійснювати перевірку дотримання юрособами, які використовують найману працю, у тому числі гарантій, встановлених Законом “Про колективні договори і угоди”.

Такого висновку дійшла колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, розглянувши адміністративну справу за позовом товариства до ГУ Держпраці про визнання протиправним та скасування припису.

Що сталося:

Позивач звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправним та скасувати припис відповідача, яким встановлено порушення позивачем умов колективного договору, що передбачає заборону загального зменшення тривалості робочого часу більше ніж на 8 годин на тиждень (відбулося введення нового графіку роботи з одноденним робочим тижнем).

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що відповідач помилково виніс оскаржуваний припис щодо порушення ним пункту 3.3 колективного договору, оскільки його положення можуть застосовуватися лише у разі зменшення обсягів виробництва. Скаржник також вважає, що виключні повноваження щодо здійснення контролю виконання умов колективного договору законодавством покладено на самих учасників такого договору, зокрема, профспілкові організації, трудові колективи, відтак, втручання державних органів у правовідносини, що виникають у процесі виконання колективного договору, є неправомірними.

Позиція Верховного Суду:

Верховний Суд залишив без задоволення касаційну скаргу позивача з огляду на таке.

Як встановили суди попередніх інстанцій, наказом керівника товариства запроваджено зміну істотних умов праці, а саме: введено новий графік роботи з одноденним робочим тижнем. Станом на дату прийняття цього наказу чинним був колективний договір, відповідно до п. 3.3.2 якого встановлено, що загальне зменшення тривалості робочого часу не повинно перевищувати 8 годин на тиждень.

З огляду на це Суд погодився з тим, що позивач допустив порушення вимог ст. 18 КЗпП, ч. 1 ст. 5, ч. 1 ст. 9 Закону “Про колективні договори і угоди”, оскільки не дотримався норм та гарантій, встановлених чинним колективним договором.

Колегія суддів також відхилила доводи позивача стосовно того, що органи Держпраці не мають права втручатися у правовідносини, що виникають з колективного договору.

Згідно з Положенням про Державну службу України з питань праці цей орган відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Отже, орган Держпраці при винесенні оскаржуваного припису діяв у межах повноважень та у порядку, що визначені законом.

Крім того, колегія суддів, проаналізувавши ст. 1, 5, 7 Закону “Про колективні договори і угоди” та ст. 10 КЗпП, дійшла висновку, що колективні договори укладаються на всіх підприємствах, в установах та організаціях, де застосовується наймана праця; умови колективного договору, укладеного на основі чинного законодавства, є обов’язковими для сторін відповідного договору. При цьому у колективному договорі сторони визначають взаємні зобов’язання, у тому числі щодо змін в організації виробництва і праці; забезпечення продуктивної зайнятості.

Колегія суддів зазначила, що оскільки забезпечення роботодавцем дотримання гарантій, передбачених колективними договорами, належить у тому числі до сфери регулювання трудового законодавства, зокрема Закону “Про колективні договори і угоди”, то орган Держпраці під час здійснення перевірки додержання позивачем законодавства про працю та винесення оскаржуваного припису діяв у межах повноважень та у порядку, що визначені законом.

Про норми внутрішнього розпорядку та їх затвердження для ФОП-роботодавців можна детальніше прочитати у авторському блозі Заслуженого юриста України Романа Титикала.

Заробітна плата та стан її виплати на підприємствах Київщини

Одним із пріоритетних напрямків соціально-економічного розвитку в області є зростання життєвого рівня громадян, зокрема, підвищення заробітної плати, у тому числі і у бюджетній сфері.

Середньомісячна номінальна заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій області за січень-лютий 2019 року становила 9767 грн. і зросла у порівнянні з відповідним періодом 2018 року на  20,4 відсотка.

Рівень оплати праці на Київщині залишається одним із найвищих, поступаючись лише м. Києву та Донецькій області.

Заробітна плата за січень-лютий на 4,7% перевищила середній розмір по Україні (9326 грн.) та більше ніж 2 рази розмір мінімальної заробітної плати   (4173 грн. –  у 2019 році).

Заборгованість із виплати заробітної плати

За статистичними даними на 01.03.2019 заборгованість із виплати заробітної плати, до попереднього місяця, зменшилася на 1,0 млн грн і її сума становитиме 140,9 млн грн, з них:

  • економічно активні підприємства – 19,3 млн грн (у тому числі державні підприємства – 13,5 млн грн, підприємства приватної форми власності – 5,8 млн грн);
  • економічно неактивні підприємства – 4,5 млн грн;
  • підприємства-банкрути – 117,0 млн.грн. (у тому числі ПрАТ “Авіа-компанія “Аеросвіт” – 115,8 млн грн).

Протягом звітного періоду забезпечено погашення заборгованості із виплати заробітної плати у повному обсязі на комунальному підприємстві “Рожнівське” у сумі 248,2 тис грн, ТОВ “Заммлер Фулфілмент” – 35,0 тис грн. (Броварський район), ТОВ “Вітронет” – 250,4 тис грн (Києво-Святошинський район), ТОВ “Будмир” – 123,3 тис грн (м. Бровари), ТОВ “Сіп Ательє” – 150,2 тис грн (м. Васильків).

Також, забезпечено зменшення боргів з оплати праці на ПАТ “Факел” на 484,8 тис грн (м. Фастів), ТОВ “Видавничий дім “Місто Світла” на 122,4 тис грн (м. Славутич), комунальному закладі Білоцерківської міської ради “Міська госпрозрахункова поліклініка профоглядів” на 26,5 тис грн (м. Біла Церква).

Разом з тим, протягом лютого поточного року зросла заборгованість із виплати заробітної плати на державному підприємстві “Завод порошкової металургії” на 278,9 тис грн (м. Бровари), ТОВ “МД-Техно” на 45,2 тис грн (м. Васильків), ПВКП “Гранд-Сервіс” на 51,9 тис грн (м. Славутич).

На виконання рішення тимчасової комісії облдержадміністрації з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат 27 лютого 2019 року направлено листи міським головам міст Бровари від 05.03.2019 №11-21/1879/05/36-2019, Васильків від 05.03.2019 №11-21/1882/05/36-2019 та Славутич від 05.03.2019 №11-21/1881/05/36-2019 щодо вжиття ефективних заходів спрямованих на погашення заборгованості із виплати заробітної плати на підприємствах, що здійснюють господарську діяльність на відповідних територіях.

Для вжиття заходів спрямованих на погашення заборгованості із виплати заробітної плати на підприємствах, в установах і організаціях області відповідна інформація направлена Головному управлінню Державної фіскальної служби у Київській області, Головному управлінню Держпраці у Київській області, Київській обласній раді профспілок та Київському обласному об’єднанню організацій роботодавців.

Питання стану погашення заборгованості із виплати заробітної плати розглянуто 27 березня 2019 року на засіданні тимчасової комісії облдержадміністрації з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.

Перелік підприємств, які мають заборгованість із виплати заробітної плати на 1 березня 2019 року

Протокол тристоронньої соціально-економічної ради

ПРО ДЕЛЕГУВАННЯ ПОВНОВАЖНИХ ПРЕДСТАВНИКІВ ВІД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ДО КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ТРИСТОРОННЬОЇ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ РАДИ

Окремі питання щодо колективно-договірного регулювання трудових, соціально-економічних відносин та застосування галузевих (міжгалузевих), територіальних та інших колективних угод

КОНСУЛЬТАЦІЯ: Стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати

ЩОДО СТЯГНЕННЯ ЗАБОРГОВАНОСТІ ІЗ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ

Перелік інспекторів праці органів виконавчої влади Київської області

Постанова КМУ №295 від 26.04.2017 Деякі питання реалізації ст.259 КЗпПУ

Рішення комітету Верховної Ради України про схвалення рекомендацій круглого столу на тему Соціальний діалог як інструмент взаємодії громадського суспільства і держави

ТЕРИТОРІАЛЬНІ УГОДИ НА 2016-2020 РОКИ

ДОМОВЛЕНІСТЬ керівників сторони органів виконавчої влади, профспілкової сторони та сторони роботодавців Генеральної угоди