Травень 8, 2018

ПОДАТКИ І ЗБОРИ

З метою дотримання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 № 1160 (далі – Закон) під час прийняття органами місцевого самоврядування рішень про встановлення місцевих податків та зборів, департамент економічного розвитку і торгівлі Київської облдержадміністрації доводить до Вашого відома позицію Державної регуляторної служби України стосовно даних питань.

Відповідно до вимог статті 1 Закону, рішення про встановлення місцевих податків і зборів мають ознаки регуляторних актів та потребують реалізації процедур, передбачених Законом.

Справляння місцевих податків та зборів до місцевих бюджетів (податкові платежі) здійснюється відповідно до вимог Бюджетного та Податкового кодексів України.

Підпунктом 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 ПКУ встановлено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період).

В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Водночас, відповідно до припису частини 3 статті 27 Бюджетного кодексу України подання, розгляд проектів рішень про встановлення місцевих податків та зборів, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету), приймаються:

– не пізніше 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку планового бюджетного періоду;

– після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

На підставі запланованих надходжень органи місцевого самоврядування до 15 жовтня року, що передує плановому, формують бюджети на плановий бюджетний період з урахуванням особливостей, передбачених Бюджетним кодексом України, та затверджуються до 25 грудня (включно) року, що передує плановому (статті 67-77 Бюджетного кодексу України).

Виходячи з норм пункту 5 статті 2 та частини першої статті 3 Бюджетного кодексу України, бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України (однією із складових якої є бюджети місцевого самоврядування), становить один календарний рік, що починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Тобто, органи місцевого самоврядування, в рамках, визначених Бюджетним та Податковими кодексами України, мають до 15 липня кожного року прийняти та оприлюднити рішення про встановлення місцевих податків та зборів на наступний рік з визначенням обов’язкових елементів, встановлених положеннями Податкового кодексу України для відповідного місцевого податку чи збору.

У разі, якщо сільська, селищна, міська рада або рада об’єднаних територіальних громад, що створена згідно із законодавством, у встановлений термін не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів на наступний рік, такі податки справляються, виходячи з норм цього Кодексу, із застосуванням їх мінімальних ставок та без застосування відповідних коефіцієнтів, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю (підпункт 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПКУ, абзац 2 частина 5 розділу XIX Прикінцеві положення ПКУ).

Така ж позиція викладена і в листі Державної фіскальної служби України від 15.06.2016 № 10340/5/99-99-12-02-03-16.

Враховуючи норми Бюджетного та Податкового кодексів України, органи місцевого самоврядування мають щорічно (до 15 липня кожного року) переглядати розміри ставок місцевих податків та зборів, що справляються в установленому ПКУ порядку.

Відповідні ставки будуть діяти лише протягом року, на який прийняті.

Таким чином, якщо органи місцевого самоврядування до 15 липня поточного року оприлюднили рішення про затвердження місцевих податків і зборів на наступний (плановий) бюджетний період, то такі рішення будуть діяти лише протягом наступного бюджетного періоду.

У разі, якщо органи місцевого самоврядування оприлюднили рішення про затвердження місцевих податків і зборів на наступний (плановий) бюджетний період після 15 липня поточного року, такі рішення будуть діяти тільки у бюджетному періоді, що наступає за плановим (тобто через один календарний рік).

Згідно із підпунктом 12.3.2. пункту 12.3 статті 12 ПКУ, при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов’язково визначаються об’єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов’язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Обов’язковими елементами відповідно до статті 7 ПКУ є:
– об’єкт оподаткування;
– база оподаткування;
– ставка податку;
– порядок обчислення податку;
-податковий період;
-строк та порядок сплати податку;
-строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку.

Податковим періодом є період часу, з урахуванням якого відбувається обчислення та сплата окремих видів податків та зборів, та за який платник податків зобов’язаний здійснювати розрахунки податків, подавати податкові декларації (звіти, розрахунки) та сплачувати до бюджету суми податків та зборів, крім випадків, передбачених цим Кодексом (стаття 33 ПКУ).

Відповідно, прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів без зазначення бюджетного (податкового) періоду може бути підставою для оскарження таких рішень у судовому порядку зацікавленими особами.

Приклади прийняття рішень
про встановлення місцевих податків і зборів

Якщо міською радою 24.02.2018 (тобто до 15.07.2018) були прийняті та оприлюднені рішення про встановлення місцевих податків і зборів, із зазначенням у цих рішеннях бюджетного періоду (наприклад, 2019 рік).

Виходячи з вимог ПКУ та враховуючи, що такі рішення були прийняті у встановлені строки, ставки відповідних місцевих податків і зборів будуть діяти з 1 січня 2019 року до кінця бюджетного періоду , тобто до 31 грудня 2019 року.

Якщо рішення про встановлення місцевих податків і зборів будуть прийняті та оприлюднені міською радою 04.09.2018 (тобто після 15.07.2018) з одночасним зазначенням бюджетного періоду (наприклад, 2019 рік).

У цьому випадку ставки відповідних місцевих податків і зборів будуть діяти тільки з 1 січня до 31 грудня 2020 року.

У бюджетному періоді 2019 року ставки відповідних місцевих податків і зборів мають сплачуватися платниками таких податків і зборів, у порядку, встановленому цим Кодексом, за мінімальними ставками та без застосування відповідних коефіцієнтів, а плата за землю має справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня 2018 року.

У разі, якщо міською радою рішення про встановлення місцевих податків і зборів були прийняті без зазначення бюджетного (податкового) періоду або із зазначенням, що такі рішення є безстроковими, це є порушенням вимог Бюджетного та Податкових кодексів України.

Департамент економічного розвитку і торгівлі Київської ОДА

Читайте також

Липень 29, 2021

На Київщині планують збільшити кількість медзакладів, що увійдуть до госпітального округу

В Київській облдержадміністрації відбулося засідання Госпітальної ради Київської області, на якому розглянули питання щодо включення до переліку опорних закладів охорони здоров’я госпітального округу Київщини Васильківської багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування, Яготинської  центральної міської лікарні, Славутицької міської лікарні та Київської обласної клінічної лікарні. У заході взяли участь заступниця голови КОДА Тетяна Щербак, директорка департаменту охорони здоров‘я ОДА […]

Липень 20, 2021

На Київщині презентували 6 спортивних об‘єктів, які можуть реконструювати в рамках президентського проєкту

20 липня в Київській облдержадміністрації відбулася нарада щодо проєкту реконструкції спортивних інтернатів і ДЮСШ у регіоні. Під час засідання представники ОДА презентували Офісу Президента України та Міністерству молоді та спорту плани щодо покращення матеріальної бази спортивних шкіл. Нещодавно Офіс Президента, Міністерство молоді та спорту ініціювали новий проєкт реконструкції 18 спортивних інтернатів та 100 перших ДЮСШ […]

Липень 16, 2021

Заступник голови КОДА відвідав з робочим візитом Бориспільській район

15 липня заступник голови Київської обласної державної адміністрації Андрій Лісовик відвідав з робочою поїздкою Гірську сільську громаду Бориспільського району. Разом з головою Бориспільської РДА Русланом Дяченком, керівниками департаментів ЖКХ і регіонального розвитку області та експертами Прат АК «Київводоканал» та КП «Бориспільводоканал» розглянули питання перспективного розвитку системи водовідведення Гірської, Пристоличної та Бориспільської громад. Через стрімкий розвиток […]

Липень 16, 2021

Василь Володін представив голову Фастівської РДА

Сьогодні, 16 липня, очільник Київської облдержадміністрації Василь Володін представив активу Фастівщини новопризначеного голову райдержадміністрації. Згідно з розпорядженням Президента України Володимира Зеленського, посаду зайняв Євген Кабатов. «Євген Олександрович – нова людина для нашої Київщини. Раніше він очолював один із районів Одеської області. Тож переконаний, що набутий досвід допоможе йому оперативно ввійти в курс справ. Впевнений, що […]